Osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze z automatu są wpisywane do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeżeli chcemy jednak dokonać zmian, np. adresu działalności, zawiesić działalność czy ją wznowić to co musimy zrobić? Odpowiedź jest prosta – należy skorzystać z funkcji jaką udostępnia nam CEIDG.
Wszelkie zmiany możemy dokonać osobiście w urzędzie, listownie lub elektronicznie. W CEIDG znajdziemy dane takie jak: data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej, data zawieszenia i wznowienia wykonywania działalności gospodarczej, informacja o małżeńskiej wspólności majątkowej, NIP, REGON, adres działalności, adres korespondencyjny i kilka innych. Jeśli zmieniliśmy dane ewidencyjne to mamy obowiązek złożyć wniosek o ich zmianę w terminie 7 dni od dnia zmiany danych. Jak możemy dokonać zmian? Oto sposoby: Najwygodniejsze wydaje się przygotowanie i podpisanie wniosku online. W tym celu należy zarejestrować się na stronie internetowej CEIDG, wypełnić formularz i podpisać go elektronicznie bankowością internetową, Profilem Zaufanym lub podpisem elektronicznym. Wniosek CEIDG-1 możemy wypełnić samodzielnie uzupełniając pola formularza albo korzystając z pomocy tzw. kreatora. W tym przypadku, przewodnik pokaże jak to zrobić. Wniosek można również wypełnić online i podpisać go osobiście w urzędzie gminy. Elektroniczny formularz wniosku znajdziemy na stronie CEIDG. Żeby wypełnić wniosek nie trzeba się dodatkowo rejestrować na stronie CEIDG. Po wypełnieniu wniosku nie trzeba go drukować. Wystarczy, że zapamiętać kod (numer wniosku), który pojawi się po wypełnieniu na stronie CEIDG. Z tym kodem udajemy się do urzędu miasta lub gminy. Resztę załatwi za nas urzędnik.
Zmiana możemy również dokonać telefonicznie. W tym celu należy skontaktować się z infolinią Centrum Pomocy (tel.: 801 055 088 lub 22 765 67 32). Konsultant pomoże wypełnić wniosek. Po rozmowie, dostaniemy na telefon SMS z kodem Z nim należy udać się do urzędu miasta lub gminy. Urzędnik wydrukuje wniosek i poprosi o podpis. Wniosek o zmianę możemy również wysłać listem poleconym. W takim przypadku wniosek powinien być opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza. Ostatnim sposobem jest odwiedzenie urzędu gminy lub miasta osobiście i załatwienie sprawy na miejscu. Widać tutaj jak na dłoni, iż wszelkich zmian w CEIDG możemy dokonać na kilka sposobów wybierając ten, który akurat dla nas jest najwygodniejszy.