Zeznanie podatkowe za roku 2013 trzeba było złożyć do końca kwietnia 2014 roku. Termin ten dotyczy oczywiście osób prowadzących działalność gospodarczą, osób zatrudnionych o umowę o pracę (również inne formy) , ale także opodatkowanych podatkiem liniowym, uzyskujących dochód z nieruchomości czy grających na giełdzie. Teraz urzędnicy sprawdzają skrupulatnie czy i jak się rozliczyli podatnicy – na co zwracają szczególnie uwagę?
Pierwszą rzeczą jaką sprawdzają pracownicy urzędy jest terminowość złożenia zeznania o dochodzie (stracie) za rok poprzedni. Osoby, które wyrobiły się w terminie i tak mogą zostać poproszone o udowodnienie złożenia zeznania w terminie. Wtedy na przykład przedsiębiorca będzie musiał pokazać kopie dokumentu z potwierdzeniem przyjęcia przez pracownika urzędu skarbowego, dokument nadania listem poleconym w placówce pocztowej Poczty Polskiej, czy inny dokument potwierdzający wersję podatnika. Osoby, które nie zdążyły złożyć zeznania mogę mieć z tego powodu nieprzyjemności. Zeznanie trzeba będzie złożyć, a dodatkowo może zostać naliczona kara, która zwykle przyjmuje formę mandatu karnego wynoszącego od 168 zł do 3360 zł. Wysokość kary zależna jest o okoliczności sprawy, ale również od sytuacji majątkowej podatnika, jego dochodów oraz możliwości zarobkowych.
Druga sprawą sprawdzaną przez skarbówkę jest terminowość opłacenia podatku wskazanego w zeznaniu. Przedsiębiorcy, którzy nie zapłacili należnego podatku lub o tym zapomnieli będą mieli 7 dni na jego zapłatę po otrzymaniu z urzędu upomnienia. Pamiętać również należy o doliczeniu odsetek ustawowych. Zwlekanie z zapłatą może skończyć się nałożeniem grzywny, ale należy również pamiętać, że w przypadku krótkiej zwłoki urząd raczej nie będzie wyciągał żadnych konsekwencji. Trzecim etapem jest sprawdzenie czy podatnik w swoim zeznaniu nie popełnił żadnego błędu. Sprawdzane jest czy złożono zeznanie do odpowiedniego urzędu, czy jest ono podpisane oraz zawarte są prawidłowe rozliczenia. Przy wątpliwościach podatnik jest proszony o ich rozwianie. Jeżeli korzystaliśmy z ulg podatkowych, możemy zostać wezwani do przedstawienia dokumentów uprawniających do otrzymania tych ulg. Najczęstsze błędy to niewypełnienie odpowiedniej rubryki, nieprawidłowe zaokrąglenie podstawy opodatkowania, czy inne błędy rachunkowe. Urzędnicy mogą sami skorygować błąd pod warunkiem, że nadpłata (strata) nie przekracza 1 tysiąca złotych. W innym przypadku urzędnicy zwracają się do podatnika o złożenie korekty.
Urząd skarbowy na zweryfikowanie dokumentacji ma 3 miesiące liczone od dnia złożenia zeznania przez podatnika. Pamiętać jednak należy, że urząd ma czas do końca roku 2019 na ponowną weryfikację dokumentów i ich kontrolę. Jakie są najczęstsze przyczyny wezwania podatnika do urzędu skarbowego? Będzie to na pewno wyjaśnienie niezłożenia zeznania w terminie, błędy
w rozliczeniu, uchybienia formalne, złożenie zeznania bez odpowiednich załączników, wyjaśnienie wątpliwości dotyczących wysokości podatku czy przekazania 1% podatku na organizacje pożytku publicznego.