Coraz częściej i głośniej w mediach pojawia się termin outsourcing w kontekście ulepszania funkcjonowania przedsiębiorstwa. Czym jest ten tajemniczy outsourcing? To nic innego jak zlecanie obsługi zewnętrznej. Słowo pochodzi z języka angielskiego (języka światowego biznesu) od słów outside – resource – using czyli „na zewnątrz” – „zasób” – „używanie/ wykorzystywanie”. Zatem jest to wykorzystywanie zasobów zewnętrznych.
Najważniejszym cele czy działaniem outsourcingu jest przekazanie realizacji zadań, funkcji czy procesów firmy innej firmie, która na przykład specjalizuje się w danym działaniu. Świetnym przykładem takiego zachowania na rynku jest klasyczne wręcz zlecanie obsługi prawnej czy księgowej mniejszym czy po prostu innym podmiotom. Młody przedsiębiorca, o ile nie jest właścicielem biura rachunkowego, najczęściej zleca obsługę z zakresu księgowości firmie się w tym specjalizującej. To jest właśnie przykład szukania i wykorzystywania źródeł zewnętrznych, czyli outsourcingu.
Outsourcing nie zawęża się wyłącznie do księgowości czy obsługi prawnej. To także zlecanie czy przekazywanie funkcji zarządzającej w firmie. Mając na uwadze, iż wykonywać to zadanie będzie firma, która się w tym specjalizuje, ma już jakieś sukcesy na swoich „koncie”, przedsiębiorcy mogą skupić się innych zadaniach, które są dla nich o wiele ważniejsze, strategiczne z punktu widzenia rozwoju firmy. Uważa się, że outsourcing jest w chwili obecnej jedną z najbardziej efektywnych strategii zarządzania przedsiębiorstwem. Jej korzyści wskazywane się w wielu wymiarach.
Przede wszystkim, jako największy plus outsourcingu wymienia się redukcję i kontrolę nad kosztami. Mając na uwadze, że na przykład w przypadku obsługi prawnej należałoby zatrudnić co najmniej jednego prawnika, który czuwałby nad prawną stroną działalności przedsiębiorstwa, oraz nad kosztami związanymi z zatrudnieniem pracownika, bardziej opłaca się zlecić taką obsługę zwłaszcza, że można sobie „wrzucić ją w koszty”. Efektywne zarządzanie kosztami jest jednym z najważniejszych celów przedsiębiorcy, zwłaszcza młodego.
Outsourcing to także poprawa jakości. Zlecając jakąś część zadania firmy innym podmiotom przedsiębiorca może powinien być pewien, że przekazuje ją w odpowiednie ręce. Koszt zatrudnienia wysokiej klasy specjalisty może być nie do udźwignięcia przez młode przedsiębiorstwo, natomiast zlecenie może okazać się o wiele tańsze. To także uwolnienie się zasobów przedsiębiorstwa. Przekazanie specjalistom działania przedsiębiorstwa, które nie jest strategicznym kierunkiem, pozwoli na odciążenie pracowników i skupienie się na tym, co jest dla firmy najważniejsze.
Specjaliści wskazują także, że korzystanie z zewnętrznych źródeł pozwala na zwiększenie konkurencyjności firmy. Jak wykazują badania, najpopularniejsze zastosowanie outsourcingu jest tam, gdzie firma musiałaby włożyć najwięcej środków finansowych. Zatem młody przedsiębiorca powinien dobrze rozważyć outsourcing jako redukcję kosztów oraz podniesienie jakości świadczonych usług. Może się to okazać doskonałym rozwiązaniem dla młodej firmy.