Każdy młody biznesmen ma wizję swojej firmy – jak będzie funkcjonować na rynku, jak się będzie rozwijała, jak będzie konkurować o klientów. Większość z początkujących przedsiębiorców nie zdaje sobie jednak sprawy, że nie tylko kontakty i działania zewnętrzne mają znaczenie, ale także to, w jaki sposób firma działa „od środka”. Wizerunek firmy oraz opinia o niej jest kreowana nie tylko przez jej klientów, ale także przez pracowników. A to szczególnie ważne, gdy chce się mieć w firmie wykwalifikowaną kadrę. W dzisiejszych czasach o wysokiej klasy specjalistów zabiegają największe przedsiębiorstwa, zatem te małe muszą stać się pod tym względem jeszcze bardziej konkurencyjne. Jak stać się atrakcyjnym pracodawcą?
Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie warto przyjrzeć się tym firmom, które obecnie dominują w rankingach na najlepsze miejsca pracy. Firma Universum Global przeprowadziła badania i stworzyła ranking najlepszych pracodawców 2015 roku. Na jego czele znalazł się internetowy gigant – Google.
Jak oni to robią? Na pewno dużą rolę odegrały atrakcyjne biura i powierzchnie dla pracowników. Ich innowacyjne rozwiązania architektoniczne zachęcają do długiego przebywania w pracy. Do tego fakt współpracy przy najbardziej innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązaniach typu samochód bez kierowcy czy ciekawe aplikacje, dają poczucie pracy przy czymś wielkim, ważnym i niezwykle twórczym. Do tego pomaga fakt, iż jest to jedna z najbardziej wartościowych i rozpoznawalnych marek na świecie. Zatem jeśli młody biznesmen myśli o zatrudnieniu pracowników, powinien stworzyć im jak najbardziej przyjazne warunki pracy. Nie chodzi tu wyłącznie o warunki finansowe, choć na polskim rynku pracy ten aspekt ma ogromne znaczenie dla pracowników. Stworzenie kreatywnej, przyjaznej atmosfery i warunków pracy ma duże znaczenie dla pracy zatrudnionych osób. Każdy przecież woli pracować w przyjemnej atmosferze, ciekawych przestrzeniach niż w typowym biurowym pokoju albo co gorsza boksie w wielkiej hali.
Wysokie miejsce w rankingu zajęła także TVN. Respondenci wskazali ją jako firmę atrakcyjną dla absolwentów kierunków humanistycznych, biznesowych i prawniczych. Wydaje się, że niedawna afera z molestowaniem przez znanego dziennikarza i jednocześnie przełożonego pracownic stacji nie wpłynęła znacząco na ocenę firmy jako pracodawcy. Rzeczywiście, mając na uwadze jak trudno jest dostać ciekawą pracę po ukończeniu niektórych kierunków humanistycznych, nie dziwi spore zainteresowanie i wysokie noty medialnego pracodawcy.
Sympatią wśród pracowników i respondentów cieszy się także IKEA i PLL LOT, a także L’Oréal Polska. Kultura zarządzania, warunki płacowe i socjalne stanowią na pewno duży magnez przyciągający najlepszych pracowników, a przecież to na takich osobach najbardziej zależy pracodawcy. Należy mieć na uwadze, że wśród ekspertów, specjalistów funkcjonuje tak zwany rynek pracownika, czyli to oni decydują gdzie i za ile chcą pracować. Jak pokazują badania rynku europejskiego takie zjawisko już niedługo dosięgnie wszystkie branże pracownicze. Warto się do tego przygotować, by nie zostać bez współpracowników.