Podejmując decyzję o założeniu własnego biznesu często musimy rozważyć różne opcje. Czy będziemy działać lokalnie tylko w swojej miejscowości, czy wynajmiemy lokal, w końcu czy może będziemy się ogłaszać w Internecie, jednocześnie prowadząc tam sklep. Poniżej przedstawiamy argumenty omawiające wady oraz zalety prowadzenia klasycznego e-biznesu.
Czemu cześć przedsiębiorców decyduje się na e-biznes, a co za tym idzie na marketing internetowy? Otóż bardzo często narzędzia związane z biznesem Internetowym są tańsze niż tradycyjne, które są niezbędne do prowadzenia firmy. Internet stał się już tak powszechny, że traktujemy go już jako cześć naszego życia. Wiele firm decyduje się na promowanie własnych produktów właśnie poprzez Internet. Nie jest to możliwe w każdej branży, jednak w dalszym ciągu mamy tutaj dość szerokie spektrum możliwości. Przechodząc do meritum. Jakie znajdziemy zalety a jakie wady prowadzenia e-biznesu? Zacznijmy od wad. Po pierwsze dość duża konkurencja. Decydując się na ten rodzaj biznesu musimy wiedzieć, że prócz nas ogłaszać się będzie jeszcze wiele innych firm z takiej samej lub podobnej branży, dlatego należy przemyśleć co zrobić, by klient trafił do nas a nie do innych. Po drugie budowanie zaufania klientów do naszej marki jest dość długotrwałe – wypromowanie produktu nie jest takie trudne, ale przekonanie konsumenta do jego zakupu już tak. Po trzecie w przypadku wysyłania towaru do klienta należy liczyć się z tym iż, nie do końca od nas zależy w jakim stanie ten towar dotrze do odbiorcy, ale już sam odbiorca będzie miał pretensję do nas, a nie do przewoźnika. Ważne jest by współpracować z kontrahentami, którzy są profesjonalni w swojej branży. Po czwarte istnieje wiele branż, których specyfika nie pozwala na prowadzenie działalności w takiej formie.
Zaletami prowadzenia e-biznesu natomiast są elastyczność takiej formy prowadzenia firmy. Możemy pracować praktycznie z każdego zakątka świata (trzeba mieć tylko dostęp do Internetu), nie musimy się trzymać sztywno wyznaczonych godzin pracy, mamy tutaj dużo większą swobodę. Kolejną sprawą jest duży rynek – to co dla jednych może być wadą (duża konkurencja) dla innych może być zaletą – Internet nie ogranicza nas miejscowo, możemy w łatwy sposób porozumiewać się z kontrahentami z drugiego krańca Europy czy świata. Następnie – zwykle potrzeba dużo mniejszych nakładów finansowych na samym starcie naszego biznesu. Na koniec e-biznes daje duże możliwości na szybkie zmiany potrzeb klientów na rynku oraz na zmieniającą się koniunkturę gospodarczą. Jesteśmy w stanie dużo szybciej reagować na wszelkie zmiany i dostosowywać się do nich bez większych problemów.