Ze świecą szukać przedsiębiorcy czy osoby fizycznej, która z radością myśli o płaceniu podatków i wizytach w urzędzie skarbowym. Nic dziwnego. Prawo podatkowe jest w Polsce jednym z najbardziej nieczytelnych, obszernych i niezrozumiałych w Europie. Wszelkie próby, o ile są podejmowane, uproszczenia i poprawy czytelności przepisów kończą się bałaganem i kolejnymi rozbieżnościami interpretacyjnymi. I zamiast pomóc, szkodzi to jeszcze bardziej.
Po przyjęciu przez Sejm ustawy o zmianie ordynacji podatkowej zawierającej punkt 2a mówiący, że nie dające się usunąć wątpliwości co do treści prawa podatkowego należy rozstrzygać na korzyść podatnika. Dało to nadzieję na lepsze traktowanie klienta urzędu, w tym, a może przede wszystkim, przedsiębiorcy. Jednak nowelizacja ustawy to nie wszystko. Od września 2015 roku ruszył na razie pilotażowy program asystentury podatnika. Ma on polegać na wprowadzeniu asystenta podatnika, którego zadaniem będzie pomoc mikroprzedsiębiorcom rozpoczynającym działalność gospodarczą. Na początku wskazano 50 centrów obsługi podatników na terenie kraju.
To bardzo ważne ułatwienie. Asystent ma pomagać młodemu, rozpoczynającemu działalność gospodarczą przedsiębiorcy w przebrnięciu przez gąszcz przepisów z zakresu prawa podatkowego. Pomoc ta ma trwać przez pierwsze półtora roku, później przedsiębiorca musi już radzić sobie sam. W pakiecie pomocowym jest między innymi bieżące informowanie na przykład o obowiązkach, prawach czy ulgach lub zwolnieniach od podatku, które mogą przysługiwać.
Ministerstwo obiecało, że od roku 2016 instytucja asystenta będzie już dostępna we wszystkich urzędach skarbowych na terenie Polski. Skorzystać z niej będą mogli ci przedsiębiorcy, którzy zatrudniają nie więcej niż 10 osób, a ich obrót roczny nie przekracza 2 milionów euro. Asystentem podatkowym będzie dotychczasowy pracownik urzędu skarbowego, zrekrutowany przez naczelnika tegoż urzędu. Do tego, zgodnie z zapowiedzą Ministra Szczurka, od września 2015 roku miało być utworzonych 50 centr obsługi podatników. Pracownicy tychże centrów mają przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego na razie tylko tym podmiotom, które rozpoczęły są działalność.
Powołanie do życia instytucji asystenta podatkowego mikroprzedsiębiorców, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą, oraz centrów obsługi podatnika wynika z ustawy o administracji podatkowej, która w całości obowiązuje od 1 stycznia 2016 roku. W związku z jej przyjęciem i wejściem w życie, zmianom uległy także ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacji podatkowej, a także w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenie.