CSR czyli angielski skrót oznaczający Corporate Social Responsibility jest coraz popularniejszy w polskich firmach. A oznacza on nic innego jak społeczną odpowiedzialność biznesu. Jest to poniekąd powoli wymuszane przez społeczeństwo, które coraz bardziej dostrzega konieczność łączenia zysków finansowych z zyskiem społecznym. Wystarczy tylko wspomnieć o coraz popularniejszej ekonomii społecznej, której celem obok zysku jest właśnie zysk społeczny.
Na czym polega społeczna odpowiedzialność biznesu? Jest to koncepcja, zgodnie z którą przedsiębiorstwo na etapie budowania strategii uwzględnia dobro społeczne i ochronę środowiska oraz relacje z innymi interesariuszami. Zgodnie z założeniami CSR firma wdrażająca tą koncepcję powinna zwiększyć inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska. Do tego ważne są relacje z interesariuszami, którzy mogą w znaczący sposób wpłynąć na efektywność gospodarczą przedsiębiorstwa. CSR ściśle wiąże się ze sposobem zarządzania jakością w firmie. Ważnym elementem jest także stawianie na innowacyjne rozwiązania, zarówno te technologiczne, logistyczne, jak i społeczne.
Jak każda koncepcja CSR ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci, dla których społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważna twierdzą, że przedsiębiorstwa posiadają osobowość prawną, co poniekąd czyni je członkami społeczeństwa, a nawet obywatelami. W związku z tym powinni dbać o swoje otoczenie, współgrać z innymi obywatelami, współistnieć w społeczeństwie. Zdaniem zwolenników CSR firmy, zwłaszcza te prowadzące działalność, która ma wpływ na środowisko naturalne, powinny myśleć o ekologicznym podejściu do biznesu. W końcu dbanie o środowisko naturalne powinno być wspólną sprawą wszystkich ludzi, gdyż wszyscy jesteśmy interesariuszami w tej kwestii. Kolejnym argumentem „za” jest poprawianie swego wizerunku – działania PR’owe. Gdy się dobrze mówi o firmie, to i klienci chętniej ją wybierają, kupują jej wyroby, starają się tam o posadę. Takie działanie prowadzi do zwiększenia zysków przedsiębiorstwa, o co tak na prawdę chodzi każdemu przedsiębiorcy.
Krytycy wprowadzania CSR do przedsiębiorstwa argumentują z kolei, że celem firmy jest zysk, a nie zadowalanie społeczeństwa i to jeszcze ze swoich dochodów. Do tego może się okazać, że zaproponowana strategia społecznej odpowiedzialności biznesu odczytana będzie jako nieszczera i cyniczna, mająca tylko dobrze świadczyć o przedsiębiorstwie, a mająca nie wiele wspólnego z rzeczywistością. Takie postępowanie szybko wyjdzie na jaw i postawi organizację w złym świetle. Do tego wskazuje się, że przedsięwzięcia biznesowe, nastawione na zysk, nie umieją zarządzać sprawami społecznymi.
Niewątpliwie CSR staje się coraz popularniejszą formą odpowiadania przedsiębiorstw na potrzeby społeczne. Czas pokaże czy i jak CSR dopasuje się do rynku i kultury organizacji.